Hvilke regler må man forholde seg til når man arrangerer konkurranser på Facebook?

Konkurranser er en måte for bedrifter til å skape mer engasjement og til få flere følgere på Facebook – dette gjør at feeden til Hvermansen innimellom er full av ulike konkurranser fra aktører som gir bort små og store premier. Men ikke alle følger retningslinjene, mange uten å vite det. Derfor har vi sammenfattet hvilke regler man må forholde seg til når man arrangerer på Facebook i dette blogginnlegget.

bloggbilder-face  

De mest vanlige syndene, og som ikke er tillatt er:

  •   Å be folk om å tagge vennene sine i kommentarfeltet
  •   Å be folk om å dele innlegget

En mindre kjent regel er at du egentlig må opplyse om at Facebook ikke støtter, sponser eller er delaktig i konkurransen. Dette er den minst overholdte regelen – men bør inkluderes om du skal være helt i samsvar med retningslinjene.

Dessuten er det heller ikke tilstrekkelig å bare forholde seg til Facebook sine konkurranseregler, man må også forholde seg til norsk lov.  For at en konkurranse skal være lovlig ifølge norsk lov må følgende være opplyst om:

  • Er det aldersgrense for å delta?
  • Når blir vinneren kåret?
  • Er det noen ikke-nevnte betingelser for å delta?

Kort oppsummering over hva som faktisk er lov:

  • Kommenter for å delta i trekningen (uten å tagge venner)
  • Send privat melding til bedriftssiden for å delta
  • Like innlegg/bedriftssiden for å delta
  • Skrive svaret på et spørsmål
  • Sende til ekstern side for påmelding

Facebook er ikke alltid like gode på å håndheve retningslinjene sine, men det betyr ikke at man ikke bør holde dem. Om man bryter disse, står man i fare for at Facebook stenger og sletter hele Facebook-siden din. I tillegg vil overholdelse gjøre at man oppfattes som en mer seriøs aktør.

Har du flere spørsmål eller ønsker hjelp til å gjennomføre konkurranser på Facebook? Ta kontakt, vi i Octi er eksperter på Facebook! 

Fyll ut skjema, så kontakter vi deg